BIST 100
11.182,96 1,66%
DOLAR
41,2805 -0,11%
EURO
48,8943 0,61%
GRAM ALTIN
4.894,13 0,19%
FAİZ
39,64 -0,65%
GÜMÜŞ GRAM
56,50 -0,38%
BITCOIN
115.284,00 -0,11%
GBP/TRY
56,3422 0,26%
EUR/USD
1,1839 0,66%
BRENT
68,32 1,30%
ÇEYREK ALTIN
8.001,90 0,19%
Adana Açık
Adana hava durumu
31 °

“TCDD’de özelleştirmenin önü açılıyor!”

thumbnail_muzeyyen sevkin-(2)

CHP Adana Milletvekili Dr. Müzeyyen
Şevkin, Cumhuriyetin kazanımı olan ve stratejik öneme sahip kamu kurumu
TCDD’nin bölünmesinden sonra özelleştirilerek siyasi ve ekonomik ranta kurban
edileceğini vurguladı

“TCDD’de özelleştirmenin önü açılıyor!”

ADANA – Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Adana Milletvekili Dr. Müzeyyen Şevkin, Türkiye Cumhuriyeti’nin önemli bir kazanımı olan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nın (TCDD) yeniden yapılandırma adı altında tasfiye ve özelleştirme tehlikesiyle karşı karşıya olduğunu bildirdi.

1
Haziran 1927 yılında başkent Ankara’da kurulan TCDD’nin 1 Mayıs 2013’te
çıkarılan ‘6461 sayılı Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleşmesi Yasası’
ile ‘TCDD Genel Müdürlüğü ve TCDD Taşımacılık AŞ’ adıyla ikiye bölündüğünü  hatırlatan Dr. Şevkin, özelleştirme
girişimlerinin de böylelikle başladığına dikkat çekti.

Konunun
araştırılması için Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne (TBMM) araştırma önergesi
sunan Dr. Şevkin, bölünmeyle birlikte demiryollarının özel tren işletmeciliğine
açıldığını hatırlattı. Dr. Şevkin, bölünme öncesi 1 yönetim kurulu başkanının
ayrışmadan sonra 2’ye, 5 yönetim kurulu üyesinin 10’a, 1 genel müdürün 2’ye, 4
genel müdür yardımcısının 7’ye, 20 daire başkanlığının 34’e, 8 bölge
müdürlüğünün ise 15 bölge müdürlüğüne çıkarıldığını dile getirdi.

“TASFİYE EDECEKLER”

Cumhurbaşkanlığı
2021 yılı programında yer alan ‘Demiryollarının Serbestleştirilmesi,
Genişletilmesi ve Yeniden Bölünmesi’ adı altında yapılmak istenen yapısal
dönüşümün ardından Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile TCDD, Türkiye Bilimsel ve
Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) ve Türkiye Sanayi Sevk ve İdare Enstitüsü
(TÜSSİDE) tarafından ortak hazırlanan ‘Demiryolu KİT’leri Dönüşüm Projesi’
sunum dokümanının da geçtiğimiz günlerde demiryolu camiası ile paylaşıldığını
dile getiren Dr. Şevkin, “Bu girişim TCDD’nin siyasi yandaşlara peşkeş
çekileceğinin ve ranta kurban edileceğinin resmidir” diye konuştu.

Kamu
kuruluşu niteliğindeki demiryollarının yeniden yapılandırma adı altında
tasfiyesinin ve özelleştirilmesinin bir kez daha gündeme getirildiğini kaydeden
Dr. Şevkin, “Cumhuriyetin kazanımları bir bir yok ediliyor. Emekçilerin
kazanılmış hakları ellerinden alınacak. Büyük emek harcanarak bu günlere
taşınan demiryolları birileri için rant aracı olarak kullanılacak” diye
konuştu.

TCDD’nin
ikiye bölünmesinden sonra yönetimde yer alan kişi sayısının arttığını ancak
personel sayısının azaldığını, az personelle çok iş yaptırılmaya başlandığını,
esnek ve kuralsız çalışma dayatıldığını, kurumların, bilgi, birikim ve
tecrübesi olmayan liyakâtsiz kadrolarla doldurulduğunu vurgulayan Dr. Şevkin,
2000’li yıllara kadar kâr eden TCDD’nin bu tarihten sonra uygulanan yanlış
özelleştirme/yeniden yapılanma programları nedeniyle gelir düşüklüğü
yaşadığını, son 19 yıl içerisinde ise zararın 5’e katlandığını ifade etti.

“19 YILDA 5 KAT ZARAR ETTİ”

19 yıllık süreçte TCDD’ye ait
limanlar, lojmanlar, taşınmazların satıldığını, kuruma ait hastane ve eğitim
tesislerinin, istasyonların kapatıldığını, yolcu trenlerinin azaltıldığını, birçok
demiryolu hat kesiminde tren seferlerinin iptal edildiğini vurgulayan Dr.
Şevkin, hükümetin öteden beri süregelen yanlış özelleştirme politikaları sonucu
halkın hizmetine sunulmuş, üstelik stratejik öneme sahip, kamu hizmeti sağlayan
demiryollarının sürekli zarar eden bir kuruluş haline dönüştürdüğünü, sosyal ve
ekonomik olarak Türkiye’nin büyük bir kayıp yaşadığını ifade etti.

2013 yılında serbestleşme
kanunu ile sözde bürokrasiyi azaltmak ve hizmet kalitesini, verimliliği ve
kârlılığı arttırmayı hedefleyen iktidarın aradan geçen 8 yıllık süreçte TCDD’yi
tam olarak bir çıkmaza sürüklediğini belirten Dr. Şevkin, pandemi sürecinin de
bahane edilerek Türkiye’nin bir çok bölgesindeki tren seferlerinin 1 yıl
boyunca yapılmadığını söyledi.

İktitarın TCDD’yi tasfiye
ederek holdingleştirilmiş bir yapı kurmayı hedeflediğini savunan Dr. Şevkin,
bir çok şirketten oluşacak bu yapı ile birlikte demiryollarının kamu kurumu
olma niteliğinden çıkarılacağını, böylelikle Kamu İhale Kanunu, Sayıştay
denetimi ve Harcırah Kanunu’ndan muaf tutularak denetimsiz bir oluşuma
dönüştürüleceğini kaydetti.

“PEŞKEŞE İZİN VERİLMEMELİ”

İktidarın TCDD üzerinden yeni
bir rant alanı oluşturacağını, siyasi yandaşlara yeni alanlar açma uğraşında
olduğunu vurgulayan Dr. Şevkin, sayıştay raporlarında da belirtildiği gibi  2019 yılında tamamen zarar ettirilen TCDD’nin
keyfi uygulamalara, peşkeşe alet edilmemesi çağrısında bulundu.

Kamuda yeni bir talanın
yaşanacağı gibi personelin kazanılmış haklarının ellerinden alınacağını,
emekliliğe zorlanacağını, kurumsal yapı, iş güvencesi ve iş güvenliğinin
bozulacağını, keyfi işten çıkarmaların yaşanacağını ifade eden Dr. Şevkin,
Türkiye’de özelleştirme sonucu bir çok kurumun nasıl paramparça edildiğini,
tasfiye sürecinin başladığını ve peşkeş çekildiğini ‘Şeker Fabrikaları, Tekel,
Telekom, Sümer Holding, Hidroelektrik Santralleri, Gübre Fabrikaları, Petkim,
Havelsan, THY, Tüpraş’ örnekleriyle açıkladı.

“TCDD, STRATEJİK ÖNEME SAHİPTİR”

TCDD’de de bu sürecin
başlatıldığını dile getiren Dr. Şevkin, “TCDD’de yapılacak özelleştirme Türkiye
ekonomisine, çalışanlarına ve demiryollarına hiçbir fayda sağlamayacağı gibi
aksine kamu yeni bir zararla karşı karşıya bırakılacak. TCDD, sermayenin emrine
terk edilecek bir kurum değil. Demiryolu ulaşımı kamusal, nitelikli,
ulaşılabilir, ekonomik olmalı ve bu yönde yeni adımlar atılmalı. TCDD, Türkiye
için stratejik bir konumdadır ve siyasi malzeme yapılmamalıdır” diye konuştu.

CHP’li Dr. Şevkin, TCDD’de talanın önünü açacak özelleştirme uygulamalarının sona erdirilmesi, yapısal sorunların çözülmesi, kurumun Cumhuriyet değerlerine uygun kamu eliyle yönetilmesi, çalışanların geleceğe güvenle bakabilmesi, halkın daha etkin kullanımına olanak sağlanması amacıyla meclis araştırma komisyonu kurulması gerektiğini sözlerine ekledi. (BASIN BÜROSU)

YORUM YAP

Yorum yapabilmek için kuralları kabul etmelisiniz.
Yeni bir yorum göndermek için 60 saniye beklemelisiniz.

Henüz bu içeriğe yorum yapılmamış.
İlk yorum yapan olmak ister misiniz?